За колапсот на образовниот систем во Република Македонија

Од:

Во овие тешки времиња, на Р. Македонија ѝ се случува колапс на целиот образовен систем: основно, средно и високо образование, не исклучувајќи ја и раната детска едукација, која е во надлежност на Министерството за труд и социјална политика. МОН и Владата на Р. Македонија ја сносат целосната одговорност за континуираните експресни, лоши и непромислени реформи. Возљубени во себе, никогаш не побараа соработка, став и мислење од оние на кои директно се однесуваат реформите или кои образуваат и обучуваат воспитувачи, наставници, професори, студенти.

marietaЌе започнам од раната детска едукација, која е во надлежност на Министерството за труд и социјална политика, небаре во детските градинки воспитувачите само ги згрижуваат децата, водејќи сметка само за нивните физиолошки потреби. За бројноста на опфатените деца во групата и да не зборувам. Речиси не постои група која нема опфатено над триесетина деца, спротивно на воспоставените стандарди. Мотивираноста на воспитувачите е сведена на минимум заради немање услови за работа, малите плати и нерешениот работен статус на дел од нив (договор на дело). Ова министерство не располага со соодветен вработен кадар кој е запознат со реалната состојба и вистинските потреби на оваа есенцијална рана детска едукација, која ќе го следи детето низ целиот живот. Во овој период, од 0 до 6 години, најважна карактеристика на раниот детски развој е појавата на абсорбирачки ум и интензивна концентрација. Период во кој се развива јазикот, смислата за ред, смислата за себе – конструкција во малата детска заедница и заедницата на возрасните. Не постои можност за надополнување на пропустите. Невниманието ќе остави трајни последици во понатамошниот детски развој. Во овој контекст треба да се надополни и воспитување во духот на педагогија на заедништво, имајќи го во предвид времето на глобализација во кое живееме и ќе живееме.

Во основните училишта наставниците се изложени на силен притисок. Не им се овозможува правото на изразување на незадоволство. Претворени во административци и подложни на континуирани инспекции и казни, не се во состојба ефикасно и со задоволство да ја извршуваат својата дејност. Никогаш непрашани и неконсултирани за вистинските потреби и проблеми, мораат да посетуваат обуки за наставници кои масовно се спроведуваат за сите и не се базираат врз утврдени реални потреби и извршени анализи. Можеби грешам, но не постојат ни повратно добиени резултати од нивното спроведување во реалната и секојдневна воспитно-образовна практика. Имплементирањето на „новините“ наречени Кембриџ ги чини најмалку 2000 денари месечно од нивната плата за изработка на материјали. И замислете, немало незадоволни наставници, а најголема грижа на родителите на децата е незгриженоста на нивните деца, наместо реалните едукативни потреби и проблеми на децата. За феноменот „заменски наставници“ и да не говорам. Кај учениците во периодот од 6 до 12 години се јавува резонирачки, имагинативен, љубопитен ум и потреба за морален и социјален развој. Училиштето и воспитно-образовниот процес во овој период треба да овозможи едукација преку префериран стил на учење (аудитивен, визуелен и кинестетички). Особено треба да се обрне внимание на комбинацијата на интелигенции кои секој ученик ги поседува, и да овозможи нивен развој.

Во средните училишта најгорлив проблем е екстерното тестирање. Кај учениците и професорите сè повеќе расте незадоволството од неговото неефикасно и лошо спроведување. Професорите се подложни на казни и обуки, а средношколците ги чека државната матура и, секако, приемните испити на одбраните факултети. Наместо задоволство и мотивација за запишување на студии, кај нив се јавува отпор, бунт и тотална демотивација. Периодот од 12 до 18 години го опфаќа развојот на рефлективен и интерпретативен ум, развивање на чувство на достоинство и чувство за правда. Екстерното тестирање е токму спротивно од нивните вистински потреби. Формалното знаење и меморирање на факти го оневозможува развојот на рефлективен и интерпретативен ум. Го гуши чувството на достоинство и правда. Професорите мака мачат да ги мотивираат за учење и да го спречат нивното непримерно однесување и бегање од часови. За да се спроведе солидно тестирање, потребно е да се изготват баждарени тестови, т.е. тестови кои ќе поседуваат т.н. мерни карактеристики кои подразвираат: валидност (да се мери во вистинска смисла одредена појава, состојба, законитост), релијабилност (доследност која подразбира по кратко повторување на мерењето да се добијат резултати со коефициент на корелација од 80-90%, инструментот да поседува коефициент на стабилност, хомогеност и еквивалентност), објективност (која подразбира соодвенти упатства и барања), стандардизираност (поседување на мерни единици), дискриминативност (мерење на ситни индивидуални разлики помеѓу постигнатите резултати на испитаниците), применливост (соодветност на развојните карактеристики и дидактичките правила и принципи), практичност и економичност за спроведување. Методолошки е сосема неисправно „преземањето и копирањето“ на тестови од други земји, особено ако не постојат компатибилни образовни програми. Нивните резултати се необјективни и невалидни.

Високото образование се соочува со уште еден обид за губење на сопствената автономија, разнебитување на УКИМ, непочитување на институцијата Ректор, Ректорска управа, Сенат, губење на достонинството на универзитетските професори и студенти, небулозни и неприменливи реформи, за кои многумина мои колеги пленумци пишуваа деновиве. Периодот од 18 до 24 години се карактеризира со губењето на потребата за формативна едукација и потреба за универзитетска – академска специјализација (стекнување на професионални компетенции и вештини), силна потреба за економска, ментална, емоционална и културна независност и потреба за директна партиципација во општеството. Каква би била функцијата на државниот испит во втора и четврта година од студиите? Никаква. Нивната вистинска потреба е потреба за слободен и независен Универзитет. Солидно опремени библиотеки кои подразбираат пристап и размена на литература од сите научни области, спроведување на истражувања, меѓусебна соработка, соработка со професорите, пристап до аудитивни и визулни материјали, пристап до јавни државни статистички податоци од сите научни области од државата и светот, современо опремени предавални, лаборатории, слободен пристап до музеи, градење на современ кампус, достојни студентски домови, простор за забава, рекреација, изведување на перформанси (изложби, претстави, концерти, журки, прослави, ивенти) и реална и протечна меѓународна универзитетска соработка и размена.

проф. д-р Мариета Петрова

Педагошки факултет „Св. Климент Охридски“, Скопје

Би можело да ве интересира

Реален здравствен систем, а не експлодирана ракета на годината-петарда

Ана Ололовска

Погледот на Балканот кон Брисел, а намигнувањето кон Москва не е добра можност

Наум Локоски

Блажески: Солза, лажеш, ти никогаш не би се качила на гајби и буриња, освен ако не мислиш дека тие се мостот до удобна фотеља

Ана Ололовска

Македонските политичари да не се прават Англичани пред Тереза Меј

Ана Ололовска

Врне во душите на македонскиот народ, ама здравството нема да потоне

Ана Ололовска

Азески, време е да се пензионираш, заедно со својот дијалект!

Ана Ололовска