Жак Рансиер, еден од најпознатите современи светски и француски филозофи, Тод Мај, професор на Клемсон Универзитет во Вашинготон, Марк Ленс, професор на Универзитетот Џорџтаун во Вашингтон, Сајмон Крчли, професор на „The New School New York“, Гал Кирн од Хумболт Универзитетот во Берлин, Антони Пол Смит, Светлана Слапшак се само неколку од светски познатите професори што се потпишаа на писмото за поддршка на барањата на Студентскиот пленум против воведување на државен испит во високото образование.
Во писмото меѓу другото се вели:
„Ние, долупотпишаните, научници и професори од целиот свет, је изразуваме нашата длабока загриженост во врска со неодамнешните активности преземени од страна на Министерството за образование и наука за измена на Законот за високото образование, и ја изразуваме нашата солидарност со демонстрантите на Студентски Пленум и членовите на факултет кои ги поддржуваат и македонските граѓани. Кога институциите на високото образование стануваат предмет на контрола на државата, критичко размислување е заложник на диктатот на оние на власт. Едно општество не може да се развива во такви услови. Креативноста е задушена, критиката е немушта, независната мисла е укината. Предложените измени и дополнувања на Законот за високото образование, во прилог на други неодамнешните активности од страна на Министерството за образование и наука, не само што ја поткопа автономијата на универзитетите, туку и ја елиминира.“
И натаму: „Македонското високо образование, неговата содржина и оценките, ако се донесат овие измени, ќе биде предмет на желбите на оние кои го контролираат – македонската политичкиот апарат на највисоко ниво. Наведените цели на овие измени е да се одговори прашањата на квалитетот во системот на високото образование. Сепак, како што истакна Студентскиот Пленум, квалитетот на високото образование мора да се реши од страна на неговите чинители, а не од надворешна сила која има интерес за газење врз најчистите вредности на независноста на своите универзитети.
Ние го поздравуваме Студентскиот Пленум и неговиот факултет и поддршката на граѓаните што стојат заедно со оние илјадници демонстранти кои протестираа во Скопје, за да го задржи автономијата на македонските универзитети. Исто така, бараме од Министерството за образование и наука да се откаже од својот обид да се елиминира автономијата на Универзитетот и да им се врати контролата на универзитети на оние кои се едуцираат и на оние кои се едуцираат во нив“.
Date 20th of December 2014
We, the undersigned, scholars and professors from around the world, write to express our deepest concern about the recent actions taken by Ministry of Education and Science to amend the Law on Higher Education, and we wish to express our solidarity with the demonstrators of the Student Plenum and their supporting faculty members and Macedonian citizens.
Any political arrangement that seeks to be called democratic must allow for the autonomy of its institutions of higher education. It is in those institutions that critical reflection on the character of a society—its politics, its economic system, its arrangements of power, and its cultural production—can be performed in a rigorous and unfettered manner by those who are going to be participating in that society. When the institutions of higher education become subject to state control, critical reflection is held hostage to the dictates of those in power. No society can flourish under those conditions.
Creativity is stifled, critique is muzzled, independent thought is diminished. The proposed amendments to the Law on Higher Education, in addition to other recent actions by the Ministry of Education and Science, do not simply undermine the autonomy of universities; they eliminate it. The Ministry has proposed second and fourth year examinations in every course, to be overseen not by those who teach those courses, but by the Ministry itself through the National Board of Accreditation and Evaluation of the Higher Education. Thus the state is attempting to arrogate to itself the power of granting or withholding degrees. Macedonian higher education, both its content and its assessment, will, if these amendments are adopted, become subject to the desires of those who control the Macedonian political apparatus at the highest levels. The stated goal of these amendments is to address issues of quality in the university system. However, as the Student Plenum has emphasized, the quality of university education must be addressed by its stakeholders, not by an outside power that has an interest in blunting the independence of its universities.
Moreover, recent actions taken in response to professors joining the protests against the amendments tell a story not of quality but instead of suppression. The response to professorial involvement in the protests has been to propose that the Ministry must approve the composition of thesis committees and be involved in thesis defenses.
This can only be read as an attempt to intimidate university faculty, since it serves no educational purpose. We commend the Student Plenum and its faculty and citizen support and stand with those thousands of protestors who have marched in Skopje to retain the autonomy of Macedonian universities.
Furthermore, we demand that the Ministry of Education and Science abandon its attempt to eliminate university autonomy and return control of the universities to those who educate and are educated in them.
Professor Todd May Memorial Professor of Philosophy at Clemson University
Mark Lance, Georgetown University Washington, DC USA
Ed Kazarian, Rowan University
Jacques Ranciere, Emeritus Professor of Philosophy at the University of Paris (St. Denis)
Cathrine Malabou, Professor Of Modern European Philosophy, Kingston University London
Simon Critchley, The New School New York
Gal Kirn, Humboldt University Berlin
Svetlana Slapsak, Ljubljana
Anthony Paul Smith, DeSales University
Jelisaveta Blagojevic, Faculty of Media and Communications Belgrade