Додека земјите од ЕУ покажуваат претпазливост кон Кина, Унгарија ги поздравува нејзините инвестиции со раширени раце. Во 2023 година дури 44,1 отсто од кинеските инвестиции во ЕУ завршиле во Унгарија. Засега се чини дека ова е победничка ситуација, бидејќи Унгарците отвораат работни места, а Кинезите, заедно со производството во Европската Унија, добиваат можност да ги заобиколат царините за електричните возила, кои наскоро би можеле значително да се зголемат.
Месечниот Извештај за кинеските директни инвестиции во Европа во 2023 година открива дека дури 44,1 отсто од нив се однесуваат на Унгарија. На второ место е „големата тројка“ – Обединетото Кралство (вклучено иако не е членка на ЕУ), Германија и Франција, кои заедно добија 35,3 отсто од кинеските инвестиции, 6,0 отсто се однесуваат на остатокот од Централна Европа, и 14,7 отсто на остатокот од Европа, пишува Форбс.
Унгарскиот министер за надворешни работи Петер Сијарто минатиот месец изјави дека Кинезите инвестирале 16 милијарди евра во Унгарија, што ги прави најголем инвеститор во таа земја. Во исто време, додека кинеските инвестиции во Унгарија растат, тие во Европа паѓаат. По рекордната 2021 година, во која кинеските инвеститори инвестираа две милијарди евра, во 2023 година беа инвестирани само 377 милиони.
Значителен дел од кинеските инвестиции се поврзани со батерии – област во која Унгарија се истакнува. Дури пет од десет водечки производители на батерии се присутни во Унгарија – од кои три се од Кина. Еден од нив е кинескиот CATL, водечки кинески производител на батерии кој во моментов гради фабрика во Дебрецен од 7,3 милијарди евра.
За жал, не се сите задоволни со тоа. Политико известува дека истражувачот од аналитичката компанија China Observers во Централна и Источна Европа Агнес Сзуномар тврди дека луѓето во Дебрецен се многу незадоволни. Компанијата CATL добива договор за земјиште во околината на тој град, кое претходно се користело за земјоделство. Луѓето веруваат дека тоа ќе резултира со еколошка штета бидејќи производството на батерии ги загадува водата и воздухот.
Кинескиот производител на батерии Huoyou Cobalt исто така ја гради својата прва европска фабрика во Унгарија. Вредноста на оваа инвестиција е 1,4 милијарди евра. Фабриката која ќе биде завршена во 2026 година ја гради и кинеската компанија Eve Energy. Добавувачот на CATL, Semcorp, исто така е присутен во Унгарија со својата фабрика за сепаратор на литиум-јони. Лани ја пуштиле во употреба првата линија за производство на премази во фабрика вредна 340 милиони евра.
Унгарија привлекува и производители на автомобили. Во декември 2023 година, водечкиот кинески производител на електрични автомобили BYD објави дека планира да започне со производство на своите автомобили во Унгарија до 2026 година. Вредноста на оваа инвестиција се уште не е објавена, но изградбата веќе започна на почетокот на оваа година во Сегед.
Во Печ, кој се наоѓа на околу 30 километри од Доњи Михољец, беше најавена и изградба на фабриката на компанијата Great Wall Motor, но во моментов не е сигурно дали ќе се гради. Преговорите се уште се во тек.
Причината зошто кинеските компании ја избираат Унгарија веројатно се крие во поблиските врски со Пекинг отколку другите земји од Европската унија, како што е Италија, која неодамна го зголеми регулаторниот надзор на корпоративното управување во кинеските компании.
Но, Унгарците не се ограничуваат само на Кинезите. Јужнокорејските компании, исто така, го зголемија својот отпечаток на СДИ во Унгарија – можеби затоа што земјата е домаќин на неколку водечки производители на автомобили, нуди евтина и квалификувана работна сила, доделува милиони евра субвенции и вети дека ќе изгради инфраструктура и индустриски паркови околу инвестицијата.
Кина ја гледа Унгарија како сојузник во време кога повеќето европски земји изразуваат зголемена претпазливост. Тој, исто така, ја гледа Унгарија како производствен центар кој ќе им овозможи на нејзините производители на автомобили да ги заобиколат можните тарифи на ЕУ.
За време на минатомесечната посета, кинескиот претседател рече дека тој и Орбан се согласиле дека иницијативата „Појас и пат“ е „многу во согласност со стратегијата на Унгарија за отворање кон исток“ и дека Кина ја поддржува Унгарија да игра поголема улога во ЕУ. во унапредување на односите Кина-ЕУ -И.
По тој повод, унгарските и кинеските претставници склучија договор за стратешко партнерство и потпишаа уште 18 договори и меморандуми за разбирање, но на брифингот со новинарите не беа најавени нови поголеми инвестиции.