Белгија долго време имаше репутација на здодевна земја која го следи владеењето на правото, за неодамна да стане центар за шверц на кокаин во Европа. Антверпен учествува со 40 отсто од сите заплени на кокаин во Европа, бидејќи ова белгиско пристаниште стана влезна точка за јужноамериканскиот дрога.
Клучна улога во овој нелегален бизнис имаат криминалните организации од Западен Балкан, пред се од Хрватска и Албанија, тврди Економист, кој објави анализа на оваа тема.
Количината на запленета дрога во Европа постојано се зголемува. Само во Антверпен минатата година биле запрени 80 тони кокаин, а во 2016 година само 30 тони. Последиците од ова се корупција на локални и национални функционери и насилство на улиците.
Комората за мачење
Во јуни 2020 година, полицијата во околината на Антверпен пронашла контејнер со специјални алатки и комора за мачење опремена со стоматолошка столица и звучна изолација, како и лажни полициски униформи и автоматско оружје.
„Ваквите откритија се застрашувачки бидејќи ги откриваат потенцијалите и можностите на криминалните организации“, изјави Кристијан Вандерварен, директор на белгиската царина. Кокаинот најчесто се крие меѓу бананите во контејнерите кои пристигнуваат од Колумбија. Како евтино и ефикасно средство за транспорт на стоки, контејнерите за транспорт се основата на меѓународната трговија. Од истата причина, тие се интересни и за организираниот криминал.
Во текот на 2021 година низ цела Белгија беа запленети 101 тон кокаин, а Холандија е на второто место по заплени во Европската унија со 80 тони. Сепак, полицијата смета дека е запленета само околу 10 отсто од вкупната количина кокаин што влегува на европскиот пазар.
„Бизнис моделот на шверцерите се сведува на испраќање голема количина на дрога во многу контејнери. Тие се свесни дека ќе изгубат од 10 до 20 проценти, но остатокот ќе помине“, вели Вандерварен. Криминалните организации ја прифаќаат оваа загуба и продолжуваат да го користат Антверпен, второто по големина пристаниште во Европа, поради неговата развиена инфраструктура и способноста за брза дистрибуција на кокаин низ Европа. Имено, нелегалните пазари често функционираат исто како и легалните.
Зошто се шверцува во банани?
Во просек, годишно низ Антверпен минуваат 12 милиони контејнери, а само два отсто се предмет на детална царинска проверка. Затоа, можностите за шверц на дрога преку ова пристаниште се речиси неограничени.
„Бананите се многу популарен начин за шверц на кокаин од Латинска Америка во Европа поради две причини. Бананите се главниот извозен производ на Латинска Америка и се расипливи, па затоа постои постојан притисок да се донесат брзо до потрошувачите“, вели Фатјона Мејдини, директор на Југоисточна Европа. на Глобалните иницијативи против транснационалниот организиран криминал.
Антверпен е популарно и профитабилно пристаниште главно затоа што брзо истоварува стоки од бродови и ги испраќа на полиците на продавниците. Невозможно е да се прегледаат милиони контејнери и организираниот криминал е свесен за тоа. Затоа пристаништето во Антверпен е идеално за шверц на кокаин, амфетамини и фалсификувани лекови на европските пазари. Потрошувачката на овие производи постојано се зголемува, па Европа во последно време стана попрофитабилен пазар од Америка.
„Цената на кокаинот во Европа е повисока отколку во САД, има помала конкуренција и помал ризик“, изјави Џереми Мекдермот од непрофитната истражувачка организација InSight Crime за Економист.
Балканска мафија
Многу европски мафијашки групи го најдоа својот интерес за овие факти и ја презедоа контролата врз дистрибуцијата. Мафијашките организации од балканските земји како Албанија, Хрватска и Босна и Херцеговина се особено познати по нивната ефикасност и насилни методи. Воените настани и економските неволји на Балканот поттикнаа многумина да се свртат кон криминалот.
„Балканските мафии ги искористија насилните искуства, толеранцијата за насилство и достапноста на оружје, како и познавањето на странски јазици. Криминалните организации од Западен Балкан генерално се покажаа како многу претприемнички“, вели Валтер Кемп, директор за глобална стратегија. на Глобалната иницијатива против транснационалниот организиран криминал.
„Балканските мафии развија одредени вештини кои им овозможија, откако шверцуваа хероин и цигари, одгледуваа канабис и шверцуваа луѓе, да се посветат на попрофитабилен бизнис, како што е шверцот на кокаин“, им објасни Кемпова на своите колеги Мејдини.
Нови шверцерски канали
Балканските криминални организации отворија дури и нови шверцерски канали. Дрогата во Европа пристигнувала од Колумбија преку медитеранските пристаништа, но балканските мафијаши воспоставиле нови контакти и филијали во други јужноамерикански земји, како Еквадор, и сега испраќаат кокаин директно во северноевропските пристаништа. Овие криминални организации ја презедоа контролата врз целиот синџир на снабдување и на тој начин го зголемија својот профит.
„Главниот извор на приход во индустријата за кокаин повеќе не е уличната продажба или производството, туку транспортот. Профитот од производството е околу 150 отсто, профитот на мало е 300 отсто, но профитот од транспортот на кокаин достигнува и до 1.500 отсто“, објаснуваат во анализата.
За разлика од легалните претприемачи, шверцерите може да прибегнат кон насилство за да ја обезбедат испораката на нивната стока, а може да се свртат и кон корупција. Тоа најдобро го покажува примерот на албанскиот наркобос Дритан Реџепи.
„Реџепи без сомнение е успешен модел на балкански мафијаш и претставник во Латинска Америка. Се верува дека тој пристигнал во Еквадор во 2011 година по бегството од белгиски затвор“, вели Мејдини. Три години подоцна бил уапсен во Еквадор, но тоа не го спречило да управува со многу профитабилна империја на кокаин. Со стекнатото богатство поткупувал функционери не само во земјите од Латинска Америка, туку и во Европа.
„Доставувањето кокаин во Антверпен ги чини криминалните организации до 24 отсто од вредноста на стоката. Толку ги чини поткупот, а остатокот завршува на пазарот“, вели Артан Хоџа, албански истражувачки новинар. Зголемениот профит им овозможи на мафијашите повеликодушно да поткупуваат. Ваквите активности обично се поврзуваат со посиромашните земји, но сè почести се и во западноевропските земји.
„Европската унија се повеќе наликува на Западен Балкан“
„Постоеше надеж дека со влезот во Европската унија, земјите од Западен Балкан ќе бидат сè повеќе слични на постарите членки на ЕУ, но наместо тоа, Европската унија се повеќе наликува на Западен Балкан“, открива Волтер Кемп. Така, мафијата се почесто и отворено ги поткупува цариниците во Антверпен да ги пуштат пратките со кокаин. Директорот на белгиската царина го признава ова: „Двајца мои службеници завршија во затвор затоа што прифатија мито од 50.000 евра за да пуштат еден контејнер и да го остават на одредено место во пристаништето. Тоа се лесни пари“.
Корупцијата ги погодува не само вработените во царината и пристаништето, туку и високите функционери, поради што неодамна во Антверпен беше уапсен поранешниот шеф на градската полиција за борба против наркотици. А, кога ни поткуп не гарантира успех, има закани и насилство. Градоначалникот на Антверпен, Барт Де Вевер, со години е под 24-часовна полициска заштита поради неговите акции против организираниот криминал.
И покрај фактот што во 2021 година белгиската полиција ја започна најголемата акција против шверцот на дрога досега, директорот на белгиската царина не е оптимист за запирање на ваквите криминални активности. „Ефектот од сите овие акции е помал. И покрај сите заплени, цената на кокаинот на европскиот пазар останува иста“, рече Вандерварен.
Полицијата и царинските служби тврдат дека решението е во поодлучно сузбивање и поголеми ресурси во борбата против криминалните организации. Белгиските цариници сакаат да воведат скенирање на сите контејнери кои влегуваат во земјата.
„Ако не направиме нешто, во следните 10 години ќе имаме држава во Антверпен управувана од трговци со дрога“, тврди Вандерварен. Други веруваат дека е неопходна подобра соработка на меѓународно ниво бидејќи криминалните организации ширум светот моментално соработуваат подобро од националната полиција.
Меѓутоа, денес на светските бродски и трговски патишта се транспортираат четири пати повеќе контејнери отколку пред 20 години. Можностите и можностите за шверц и шверц се безброј денес, а мафијашките организации неверојатно добро се прилагодуваат на новите околности и времиња.
За навистина да се справиме со трговијата со дрога, потребна е промена на парадигмата и стратегијата, односно треба да се размислува за легализирање на медицинското производство, дистрибуција и употреба на наркотици за да се спречи криминалните организации да заработуваат од тоа. Војната против злоупотребата и трговијата со дрога не може да се добие со полициски методи, заклучува Економист.