Flightradar реагираше на социјалните мрежи на извештаите за дефект на GPS системот на авионот во кој претседателката на Европската комисија, Урсула фон дер Лајен, патуваше за Бугарија.
„Летот што ја превезуваше Урсула фон дер Лајен пренесе сигнал со добар квалитет од полетувањето до слетувањето“, објави на X.
Flightradar, исто така, се осврна на извештаите дека авионот поминал околу еден час во воздух пред слетувањето, наведувајќи дека летот траел 1 час и 57 минути, во споредба со првично планираните 1 час и 48 минути.
The transponder signal transmitted by the aircraft contains a NIC value.
The NIC value encodes the quality and consistency of navigational data received by the aircraft.
Flightradar24 is using these NIC values to create the GPS jamming map at https://t.co/Ngz8eE1rlM
The flight… https://t.co/cxlZMpRzFH— Flightradar24 (@flightradar24) September 1, 2025
Претходно, британскиот весник Financial Times објави дека дошло до дефект на навигацискиот систем кога авионот што ја превезувал лидерката на ЕК слетал во Бугарија. Според весникот, пилотите морале да користат хартиени мапи за слетување на аеродромот во Пловдив.
Според претставничката на Европската комисија, Аријана Подеста, бугарските власти го нарекоа инцидентот „опструкција од Руската Федерација“, но таа додаде дека Бугарија не доставила докази.
Тројца анонимни службеници запознаени со инцидентот изјавија за Financial Times дека се сомнева во руско попречување.
Русија категорично негираше каква било вмешаност. Портпаролот на Кремљ, Дмитриј Песков, ги отфрли обвинувањата во изјава за „Фајненшл тајмс“. „Вашите информации се неточни“, рече Песков.
„Целата област околу аеродромот остана без GPS“, рече еден функционер. Авионот кружеше над Пловдив повеќе од еден час, по што пилотот одлучи да слета без електронски помагала, потпирајќи се на аналогни мапи. „Несомнено беше попречување“, додаде изворот за „Фајненшл тајмс“.
Службата за контрола на воздушниот сообраќај на Бугарија го потврди инцидентот. „Од февруари 2022 година, забележуваме значително зголемување на случаите на попречување, а во поново време и лажирање на GPS сигналите. Овие попречувања го нарушуваат точниот прием на сигналот и предизвикуваат оперативни тешкотии за авионите и системите на земја“, рекоа тие во соопштението.
Таквото GPS попречување, познато како попречување и лажирање, традиционално го користат воените и разузнавачките служби за заштита на чувствителни локации. Но, во последниве години, европските влади велат дека Русија сè повеќе го користи за нарушување на цивилниот живот.
Во него се предупредува дека зголемувањето на ваквите напади би можело да предизвика сериозна воздушна катастрофа со „лишување“ на комерцијалните авиони од нивната видно поле. Бројот на случаи на GPS блокирање значително се зголеми во балтичките држави и источна Европа, особено во областите блиску до границите на Русија.
„Можеме да потврдиме дека имало GPS блокирање, но авионот слета безбедно“, изјави вчера портпаролката на Комисијата, додавајќи: „Добивме информации од бугарските власти дека се сомневаат дека Русија го извршила ова очигледно блокирање“.
„Сите сме свесни дека заканите и заплашувањето се редовна компонента на непријателските дејствија на Русија“, рече портпаролката, додавајќи: „Ова дополнително ќе ја зајакне нашата непоколеблива посветеност на зајакнувањето на нашите одбранбени капацитети и поддршката на Украина“.